Frakce a uskupení
V datadisku Noc Havrana nejsou žádné nové frakce ve smyslu, že byste se nim mohli přidat a hrát za ně. Stále zůstávají tři hlavní skupiny - mágové Ohně, paladinové či žoldáci, přičemž k jedné z nich se budete muset přidat i v datadisku.
Noc Havrana ovšem rozšiřuje některé staré a přináší pár nových frakcí či uskupeních, s nimiž ve hře přijdete do styku a s nimiž budete spolupracovat v rámci hlavní datadiskové příběhové linie. Pokud budete chtít dohrát příběh Noci Havrana, budete muset prakticky projít všemi z nich (až na mágy Vody). Spolupráce s novými frakcemi nijak neovlivňuje volbu hlavní herní frakce.
Bandité
Pád bariéry sice dal svobodu nevinným a dobrým lidem, nicméně v převážné většině také dal svobodu kriminálníkům, zlodějíčkům a vrahům. Zatímco dříve v okolí města Khorinis působily pouze drobné neorganizované skupinky lupičů, nyní se vše změnilo. Bandité jsou navzájem propojeni a velmi dobře koordinují své přepady. Více o banditech.
Kruh vody
Kruh Vody je tajná organizace aktuálně působící zejména v okolí města Khorinis. Je to spolek, který po pádu Bariéry založili mágové Vody. Jeho členy jsou lovci, bojovníci a i někteří bývalý trestanci z Kolonie. Více o Kruhu vody.
Mágové vody
Mágové Vody, coby nejmoudřejší z mágů, rozhodli se přijít na kloub záhadným zemětřesením postihujícím ostrov Khorinis. Po pádu Bariéry proto vytvořili Kruh Vody, který měl mágy zastupovat v jednáních a obstarávat mágům vše potřebné. A to z jednoho prostého důvodu. Mágové se usadili na severovýchodě u obřích pyramidách po Stavitelých a zahájili zde obří vykopávky. Více o mázích vody.
Piráti
Piráti sice jsou v datadisku Noc Havrana zcela novým společenstvím, ovšem ve svém táboře na severozápadním pobřeží ostrova Khorinis žijí odjakživa. I když jste se s nimi doposud nesetkali, jejich pověst straší všechny námořníky od Khorinisu až na pevninu. Stačil jediný pohled na černou vlajku s lebkou a překříženými kostmi a posádky obchodních lodí byly podělané hrůzou. Více o pirátech.